Saturday, May 7

Mama, Ibu, Mommy, Bonda, Amma, dan yang sewaktu dengan-nya

     Entry kali ni aku nak cerita pasal hari ibu. Aku tengok dalam facebook masing2 letak muka bonda ter-sayang masing2. Tapi aku tak der la letak muka mak aku en. Bukan itu ber-maksud aku tak sayang. 
Aku sayang ler, anak mana yang tak sayang mak. cer citer cer citer.
     Jadi korang readers aper citer? korang bagi apa dekat bonda2 korang? Kawan aku ada la arituh pergi kedai beli pembalut hadiah. Aku ni peneman la kira-nya. Mula-mula dia nak kirim je tapi tengok2 dia nak pergi beli sendiri jugak. Alasan dia, dia takot aku pilih pembalut hadiah yang comeyl2. Maksud-nya pembalut yang ada gamba cinderella, snow white, sleeping beauty, tweety dan macam2 lagi lah. Tapi memang betol pun aku kalau pilih pembalut kebanyakan-nya macam tu. Sebab kebanyakan-nya pembalut hadiah selalu orang amik yang gamba bunga, aku kureng siket dengan bunga-bunga ni. geli lah. Kawan aku panggil pembalut yang macam ni "pembalut matang"..matang la sangat. Sememang-nya aku bukan minah bunga.
     Aku bab2 hadiah ni kalau nak meng-hadiah-kan hadiah dekat orang, aku perlu kenal dulu orang tu macam mana. haa.. bukan apa, jadi kita tau la apa orang tu nak, apa orang tu suka.
    Contoh cam pasangan2 yang kat luar tu,tak pon korang sendiri , standard bagi hadiah perfume, gel rambut, satu set product dan lain2. Let say kau bagi awek tu perfume, awek tu ckp ape lak.?? kang awek tu pikir dia busuk lak. sama juga kalau si perempuan bagi dekat si lelaki. Tapi selalu lelaki ni senang. Diorang rembat je apa yang ada, asal-kan korang ingat hari jadi dia cukup. Tapi tu jenis lelaki yang not bad yang cool yang sederhana dan macam2 yang lagi lah. So, perfume out of the list la. Try bagi satu set penjagaan muka. Mau awek n balak korang 24/7 ngadap cermin je. diorang dok pikiak apa yang tak kena kat muka dorang sampai korang dok bagi satu set penjagaan. Tapi aku ni tak suka pikir cam dok jawab final exam. Aku suka simple je. At least, bawak gi kedai yang sederhana, jangan lah kedai mamak, kedai mamak aku pun tak pandang. ergh! Kalau nak cam tempat up sikit bawak jauh dari umah. Apa susah. Tapi papehal mintak kebenaran kat mak pasangan dan sewaktu dengan-nya. Seblom dorang hambat hampa sumer kuar naa!. haha..! Terus tak dapat anak dia. huhu.. Then belanja lah diorang makan. Nak lagi romantik, bawak pergi candle light dinner. Tak kesah laki or pompuan. Dua-dua pun boley buat jugak and agak sweet kalau laki tu yang bawak lah. huhu. 
    Berbalik kepada hari ibu, aku tengah tengok berita pasal pengorbanan si ibu tiri. Perrggh! kepada korang2 yang rasa korang banyak buat salah. g mintak maap cepat! hehe.  Tapi korang kena ingat jugak yang "Every day is mother's day" sebab hari-hari gelaran dia tu ibu. 
  Kepada ibu, Siti Salamiah binti Ismail. Selamat Hari Ibu untuk mu!! waaarrghhh rindu sama ibu woo.. Muuahhhx! xoxoxo.

2 comments:

  1. Selalunya kita banyak memikirkan tentang perkara2 mustahil kita nak ubah (Circle of Concern) dari kepada perkara2 boleh kita ubah (Circle of influence). A very big things start from a changes of very small thing. Pelajari dari kehidupan Nik Nor Mardihah yang telah muture dari umur sebenarnya.

    “Kadang-kadang saya menitiskan air mata sebab kakak (panggilan keluarga kepada Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal) terpaksa berpuasa sebab tidak ada wang untuk beli makanan.

    “Tetapi alhamdulillah, kakak memahami keadaan keluarga. Malah kakak menjadikan ibadah itu sebagai rutin pada setiap hari Khamis dan Isnin sejak berumur 12 tahun.”

    ReplyDelete