Friday, May 6

Cat's Legend

Malam yang sepi membuat-kan suasana seram sejuk jadi-nya.. burung pipit, merpati, layang-layang yang sedari tadi terbang di-angkasa kembali pulang ke sarang. Manakala burung hantu dan kelawar baru mem-buka mata dan terbang mencari rezeki. 

Suasana di dalam rumah pula senyap sepi seperti tiada orang. Aku yang sedari tadi sebok melayan anjanna anjanni, cerita hindustan yang boleh di-kategori-kan cerita sedih. praanngg! oh mak kau? ! pinggan dapur jatuh dengan tiba-tiba..  aku pun keluar per-lahan-lahan nak tengok betol ke pinggan yang jatuh. aku keluar then ter-nampak satu lembaga kecil ber-lari. muadzam ada toyol ker??? jeng. jeng.jeng. aku cepat-cepat bukak lampu.. click.! laaa kakak rupa-nya buat ter-kejut orang jer... meeoww meeooww balas kakak... ooo kucing rupa-nya..

Actually kitorang di-larang mem-bawa binatang perlihara masuk hostel.. Tapi ntah knapa kawan aku sekor sorang ni pergi beli kucing. Dia cakap murah sebab tu dia beli. Yelah kucing parsi selalu 1000+ tapi dia dapat 600 so murah dia terus beli siap sumer barang-barang dia. Syampoo, sangkar, pasir, makanan, semua lengkap dalam rumah ni. 

Cuma satu je yang belom lengkap. Iaitu nama. Mula-mula si eyka, member aku ni nak kasi bagi nama Angie. Tapi aku pikir-pikir buat pe letak nama omputih sedang-kan ia di-jaga oleh orang melayu. Aku tak nak nanti kucing ni bila besar dia mengamok dan lari dari rumah sebab konfius dengan asal usul dia. Kang dia mintak surat ber-anak dengan kad pengenalan dia sapa susah.? penjaga juga..

So, untuk tidak mengelirukan kucing tu.Mula-mula aku bagi nama Baby. Kawan aku pun suka. Sampai sekarang pun dia panggil kucing tu baby. Tapi lepas tu aku pikir-pikir buat per letak Baby..kang dia dah besar and ada baby baru kita nak panggil baby baru tu ape?..takkan babi kot..mane boley sebab dia kucing takkan nak letak nama binatang laen pulak..tak kena la.. Tak ley jadi kalau macam ni...
Aku pun pikir Ikhtiar laen..pikir punya pikir aku teringat dulu aku ada kucing..

Ada lah satu ari ni family aku pergi rumah saudara. dekat situ ada anak kucing yang putih tulus dan mulus.
Ada seekor je pun dekat situ. Jadi kesian punya pasal akak aku kata nak bawak balik.
Kitorang sumer panggil Baby tapi takde lah nama anak dia babi..
Biasa la kucing luar and baru lahir mem-buang di-merata tempat. Lagi satu bila keluar kotak macam orang asing jer. Punya la pengecut macam masuk dunia orang gergasi. Kaki ketak bagai.
Tapi bila da besar mula-la buat perangai. Orang tak bagi dia sebok nak kuar. Bila tak bagi mula menggesel-gesel. Tak payah gesel sangat lah. Ingat comey ka. Sampai musim mengawan..perrghh! tempat umum kau memancut en. Kuang ajaaaq! mak abah hang x ajaq hang ka. Haish! Anak dara memang dok rumah tau!
meeowww dia balas..citt! pastu nak tak nak..lepas kan lah satu ari..
pergghh! sembilan beberapa bulan pastu perut dah mula membesar.. mak aku marah dia..
"Anak sapa ni!!? cakap!!"
"Meeooww!" bermakna ada-lah
"Bila kau buat ni?!!"
"Meeooww!! Meeooww!!" = arituh..dia x salah..baby yang nak.
haaa..itu lah lama-lama keluar empat ekor anak...waktu tu tengah panas akademi fantasia bulan madu musim yang ada mawi tu.. kitorang pun bagi nama..mawi, marsha, felix cuma satu je yang laen blacky. Sebab sumer hitam. Adalah salah silah dia lebih kurang macam nih..

Seperti yang korang tengok di-atas..ni la anak pertama sampai ke-empat si Baby ni..
Tapi masing-masing perangai laen-laen and mem-punyai keistimewaan sendiri..

Blacky - pendiam and malas nak layan orang..maen pun bila di-ajak..
Felix - Nakal, Sombong, Bujet handsome.
Marsha - Gedik, bujet cun, suka tayang muka kat beranda.
Mawi - handsome, pendiam, matang,dengar kata.

aku x tipu weyh...memang betol..tapi masing-masing bila turun bawah..then kalau korang jerit nama jap g masing-masing ter-kedek-kedek balik rumah.. Tapi lepas Marsha ada anak mak aku buang kucing-kucing ni. Walaupun diorang pandai mem-buang dalam lobang jamban tapi mak aku cakap dah banyak so terpaksa buang.. aku pun tak tau apa nasib diorang ni..sob sob sob..

Berbalik pasal bagi nama kaat kucing kawan aku tuh.. lastly, aku panggil kakak.. Aku dengar macam sweet je..cuba bayang-kan dia da besar and kita panggil.. "akak.!! makanan da siap..cepat makan" 
tiba-tiba dia yang sedari tadi sedang enak menonton televisyen lari bagai hali-lintar dekat korang..hurmm.
sweet jer aku rase..

okay lah aku rasa dah lama aku depan lappy ni..

p/s: i need to do my assignment actually..daa..

No comments:

Post a Comment